از سخن‌های دیرینه: هنر جوی و با مرد دانا نشین/ چو خواهی که یابی ز بخت آفرین

سلسله نشست‌های خوانش و گزارش شاهنامه از شهریورماه 1394 با حضور و اشراف استاد دکتر محمدجعفر یاحقی و زیر نظر دکتر حمید طبسی در کتابخانة قطب علمی فردوسی و شاهنامة دانشگاه فردوسی مشهد آغاز شد و تا کنون در جریان است. در این جلسات که با حضور عموم علاقه‌مندان، دانشجویان و استادان سایر رشته‌ها از جمله تاریخ و پزشکی و مهندسی همراه است، به ابعاد گوناگون داستان‌های شاهنامه پرداخته می‌شود و برای دوست‌داران شاهنامه در هرسطحی از آشنایی با این اثر سترگ- مفید و کارآمد خواهد بود.

با توجه به وجود چاپ‌های مختلف و تصحیح‌های متعدد شاهنامه، در این نشست از شاهنامة ویرایش دکتر جلال خالقی مطلق، معروف به شاهنامة خالقی، استفاده می‌شود. این تصحیح با تلاش سی‌سالة دکتر جلال خالقی مطلق به انجام رسیده است و از نظر صاحب‌نظران و شاهنامه‌شناسان بهترین تصحیح شاهنامه تا کنون شمرده می‌شود. شاهنامة خالقی در 8 جلد شامل ابیات و نسخه‌بدل‌ها، 3 جلد یادداشت‌ها و توضیحات و 1 جلد بیت‌یاب توسط انتشارات مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی منتشر شده است.

در نشست‌های شاهنامه‌خوانی قطب علمی، طی سال‌های گذشته دو جلد از دورة هشت جلدی شاهنامه خوانش و گزارش شده است و هم اکنون جلد سوم آن بررسی می‌شود و افزون بر خوانش، معنی بیت‌ها،  بررسی‌های علمی برخی موضوعات و ریشه‌شناسی برخی واژگان و نیز برخی مطابقت‌ها با نسخ ارزشمند دیگر، در دستور کار قرار دارد.

دکتر حمید طبسی، که جلسات شاهنامه‌خوانی زیر نظر ایشان برگزار می‌شود متولد اول شهریور ۱۳۴۹ در شهرستان سبزوار است و دانش‌آموخته رشته زبان و ادبیات فارسی. وی دوره کارشناسی خود را در اواخر دهه شصت در دانشگاه تبریز نزد استاد خود زنده‌یاد دکتر بهمن سرکاراتی، و مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری را در دانشگاه فردوسی مشهد نزد استادانی چون دکتر مجمدجعفر یاحقی و دکتر محمدرضا راشد محصل گذرانده است. او که با فروتنی، خود را یک شاهنامه‌خوان می‌داند و نه شاهنامه‌پژوه، از سال ۱۳۷۶ به تدریس در دانشگاه آزاد اسلامی - واحد جیرفت مشغول است و برخی تألیفاتش در قالب کتاب و مقاله عبارتند از: کیهان‌شناسی شاهنامه، فردوسی و دانش اخترشناسی، سیمای محمود غزنوی در تاریخ بیهقی، سیمای خورشید در شاهنامه، گرشاسپ و هراکلس، روایت اسدی طوسی از تبارنامه گرشاسپ و انطباق آن با شاهنامه، جلوه های شهریاری و پهلوانی گرشاسپ در متون تاریخی کهن، نقش ادب عامه در تبیین موقعیت البرز اساطیری، اسطوره گرشاسپ در شاهنامه، کردارشناسی گرشاسپ در گذار از اسطوره به حماسه و تاریخ.

لازم به ذکر است که این جلسات به‌طور پیوسته و ثابت از سال ۱۳۹4 تا ۱۳۹۹ هر هفته روزهای یکشنبه از ساعت ۱۴ تا ۱۶ برگزار شده است و از فروردین‌ماه 99 به سبب همه‌گیری بیماری و لزوم رعایت بهداشت اجتماعی، در فضای مجازی به کار خود ادامه می‌دهد. علاقه‌مندان می‌توانند برای شرکت در این نشست‌ها به گروه تلگرامی شاهنامه‌دانی به آدرس @shahnamehdani بپیوندند.هم چنین کانال تلگرامی شاهنامه‌دانی/ درس‌گفتارها برای دسترسی آسان علاقه‌مندان به نسخه‌های شنیداری و بیت‌های مرتبط هر جلسه، راه‌اندازی شده و در دسترس است.

گزارش: ملوک براتی