از سخن‌های دیرینه: هنر جوی و با مرد دانا نشین/ چو خواهی که یابی ز بخت آفرین

   بزرگداشت روز اقبال لاهوری به مناسب زادروز اقبال در کنسولگری پاکستان در مشهد با همکاری قطب علمی فردوسی و شاهنامهٔ دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد. در این نشست ابتدا سرکنسولگری پاکستان، جناب آقای محمد شهریار، پس ازبیان خیر مقدم خویش به زبان فارسی، به بیان زندگی اقبال لاهوری پرداختند و او را نخستین شخصی دانستند که در اندیشهٔ بنیان یک کشور مستقل بود.

IMG 20231110 WA0022

   جناب آقای دکتر حسنی، ریاست محترم دانشکده ی علوم انسانی و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی نیز در این مراسم حضور داشتند و از از تعهد انسانی اقبال یاد کردند و روح انسانی را در اشعار او متذکر شدند. هم چنین این مهم را یاد کردند که شعر اقبال پیوند بین مادیات و معنویات است و این اشعار برای رسیدن به جامعه ایی سالم سرمشق بی نظیری است.

IMG 20231110 WA0018

   جناب آقای دکتر یاحقی، مدیر بزرگوار قطب علمی فردوسی و شاهنامه، پس از بیان مقدمه ایی برای آغاز جلسه فرمودند:« اقبال لاهوری از دیرباز در ایران حضور داشته است، از زمان دکتر شریعتی، دکتر رجایی بخارایی و دکتر جاوید روز اقبال در مشهد گرامی داشته می شده است.» ایشان سپس به بیان خلاصه ایی از روز های بزرگداشت اقبال پرداختند. در نهایت از سرکنسولگری پاکستان بابت همکاری برای برگزاری این بزرگداشت تشکر کردند و خاصه متذکر شدند چنین مراسم هایی باید بیشتر برگزار شود تا پیوند میان کشور ها در این دوران بیشتر شود.

IMG 20231110 WA0010

   سرکار خانم دکتر حکیمه دست رنجی، نخستین سخنران این مراسم و استاد دانشگاه پیام نور تهران، به بررسی دوره های مختلف اقبال شناسی در ایران از سال ۱۳۰۵ تا امروز پرداختند. ایشان دورهٔ هشتم اقبال شناسی، یعنی از سال ۱۳۹۰ تا به امروز را دورهٔ اعتلای اقبال شناسی دانستند.

   جناب آقای دکتر حامد مهراد، سخنرانی خود را با موضوع «اقبال و جوانان» بیان کردند. ایشان متذکر شدند منظور اقبال از جوانان آن جوانی بوده است که اقبال آرزوی آن را داشته است نه جوانانی که در عصر او می زیستند و این خود اهمیت آموزش را در عصر اقبال یادآور می شود. هم چنین ایشان متذکر شدند شعر فارسی اقبال توانایی درنوردیدن مرز ها را به علت فارسی بودن و شعر بودن داشته است و این خود خصیصهٔ اصلی ماندگاری شعر اقبال است.

   جناب آقای دکتر عمرانی نیز سخنرانی خود را با موضوع «اولین ها در نگاه ایرانیان به اقبال و شعر او» بیان کردند و از اولین ها در حوزهٔ اقبال شناسی مانند مرحوم داعی الاسلام یاد کردند.

   سپس جناب آقای دکتر زرقانی، استاد محترم دانشگاه فردوسی مشهد، سخنرانی خود را با موضوع «تصویر اقبال در منظومهٔ اسرار خودی» بیان داشتند و فرمودند این منظومه نمایانگر افکار اقبال است و در فضایی متولد شده است که جامعه احساس خود کوچکی در برابر غرب می کرد. سپس به بیان کلان استعاره ها در اشعار اقبال پرداختند و در نهایت اقبال را پیامبری خواندند که رسالتش رساندن پیام صبح به مردم بود.

   هم چنین جناب آقای دکتر پهلوان نژاد به بررسی طرحواره های حجمی در شعر اقبال پرداختند و هدف اقبال را مبارزه با استکبار خواندند.

   جناب آقای دکتر علیرضا قیامتی، دیگر سخنران این مراسم، به بیان سخنرانی خود با موضوع«اقبال و ایران» پرداختند و این مهم را یاد کردند که اقبال می دانست عامل اصلی پیوند منطقه زبان فارسی است. ایشان هم چنین از علاقهٔ اقبال به فلسفهٔ ایرانشهری گفتند و این امر را می توان در تز دکتر او با عنوان « سیر حکمت و فلسفه در ایران»‌نیز خاطر نشان شد.

  سپس سرکار خانم دکتر فرخنده فاضل، به عنوان آخرین سخنران درباره ی اقبال و دیگران سخن گفتند. ایشان خاطرنشان شدند شعر اقبال بیانگر این است که انسان ها هر کدام چگونه در پیوند با یکدیگر هستند.

   در نهایت آقای محمد شهریار با سپاس بسیار از جناب آقای دکتر یاحقی برای برگزاری چنین مراسمی بخش سخنرانی را خاتمه بخشید.

   در پایان این مراسم از چهار کتاب جدید رونمایی شد. سه کتاب از این چهار کتاب حاصل پژوهش های سرکار خانم دکتر دست رنجی است و کتاب دیگر ترجمهٔ اردوی کتاب ارزشمند جناب آقای دکتر یاحقی «جویبار لحظه ها» است.IMG 20231110 WA0003

گزارش : آتش اقوامی آملی