اردستانی رستمی، حمیدرضا. (1400). مسیحِ مانوی، تهران: نشر نگاه معاصر.
کتاب هفتجستارۀ مذکور در صدد نشان دادن تصویری است از عیسایی که مانی و مانویان از او در نظر داشتهاند و برای این مهم، به متنهای مانوی مراجعه شده که دربردارندۀ اندیشههای آنان است و تأثیر این اندیشهها بر بعضی از متون ادب فارسی، بررسی شده است.
این کتاب، مجموعهای است از گفتارهایی که حمیدرضا اردستانی رستمی، در میان سالهای 1394 تا 1399 در مجلّههایی چون پژوهشهای ادیانی و مطالعات ایرانی و نیز فصلنامۀ جندیشاپور منتشر ساخته است.
جستار نخست با بررسی یکی از متون پارتیِ مانوی، در پی آن است ثابت کند که مانی و مانویان از انجیل یوحنا تأثیر گرفتهاند.
جستار دوم، جایگاه و مقام مریم مجدلیه را در کیش مانی که ازجمله کیشهای گنوسی است، بررسی کرده و تأثیرپذیری مانویان از گنوسیان را در این زمینه نشان داده است.
در جستار سوم، واژۀ wāxš (نَفْسِ کمالیافتۀ) مانوی که از ریشۀ vak- اوستایی به معنی سخن گفتن است، پیش کشیده شده و ارتباط این واژه با «سخنگوی مردِ» فردوسی نشان داده شده است.
در جستار چهارم، متنی آسیبدیده از مانویان، با توجه به محتوای دیگر متنهای مانوی، بازسازی شده است و جستار پنجم، داستان پلاطس در منابع مختلف ادبی و تاریخی بررسی شده تا حقائقی از بردارکردگی (تصلیب) عیسی در این متنها، با تأثیرپذیری از آرای مانویان، ارائه شود.
جستار ششم، شاید متفاوتترین بخش باشد. در این گفتار، نشان داده شده است که لقب «مشفق» که حافظ به عیسی داده، تنها در متنهای مانوی دیده میشود و گویا در ادب فارسی بیپیشینه است. در این گفتار، غزلی از حافظ هم بررسی شده و در آن چهرۀ سهگانۀ عیسی در متنهای مانوی (درخشان، رنجبر و ناصری) به نمایش آمده است.
و نهایتاً، جستار هفتم و پایانی، با عنوان «مسیح در مانویت». این گفتار، ترجمۀ مقالهای است از ورنر زوندرمان که در آن، به جز چهرۀ سهگانۀ مسیح که مری بویس مطرح میکند، از سه چهرۀ دیگر مسیح در متنهای مانوی هم یاد میکند.
مسیح مانوی در 248 صفحه و با قطع وزیری، از سوی نشر نگاه معاصر که از ناشرهای معتبر در حوزۀ علوم انسانی است، در سال جاری (1400) منتشر شده است.
گزارش: مظاهر سبزی