شامگاه 1 آذرماه 1399 برنامه گفتوگوی مجازی با حضور مریم مصدقی، کارشناس ارشد پژوهش هنر و مدرس شاهنامه و هنر و غزال مؤذن، کارشناس ارشد ادبیات کودک و نوجوان و مربی قصهگویی شاهنامه در صفحۀ اینستاگرام مؤسسۀ خردسرای فردوسی برگزار شد.
مریم مصدقی که سابقۀ تدریس چندسالۀ شاهنامه بر پایۀ هنر در خردسرای فردوسی را دارد پس از معرفی مهمان، اولین پرسش خود را تحت عنوان «آیا یادگیری شاهنامه برای کودکان مفید است؟» مطرح کرد.
مؤذن در پاسخ به این پرسش تأکید کرد؛ نه تنها یادگیری شاهنامه برای کودکان مفید است، بلکه شاهنامه را خیلی خوب یاد میگیرند و در زندگی آنها بسیار تأثیرگذار است.
-چگونه شاهنامه را برای کودکان آموزش میدهید؟
مفهوم داستان شاهنامه را به صورت قصه بازگو میکنم. مهارتهای زندگی، رفتار اجتماعی، آداب و... که در عمق یک قصه است را آموزش میدهم. از قصههای شاهنامه یک مفهوم را انتخاب میکنم و با ابزاری که طراحی کردهام یا طرح درسی که نوشتهام، سر کلاس حاضر میشوم. مهمترین هدف من این است که کودک دوستدار شاهنامه و فردوسی شود و به آن ها عشق بورزد.
در ادامه مصدقی در باب شاهنامه بر پایۀ هنر صحبت کرد و گفت: «در کنار اینکه داستانها را مرحله به مرحله یا میگیریم، آنها را به تصویر میکشیم. من همیشه با رستمهای مختلفی مواجه میشوم. با شخصیتها زندگی میکنیم و کودک خود، خلق میکند. من هیچ تصویری به او نمیدهم بلکه بر اساس تصویر و دنیای ذهنی خود نقاشی میکند. من به گونهای آموزش میدهم که شاهنامه جز جداییناپذیر زندگی کودک شود».
-تجربیات و دستاوردهای شما از قصهگویی شاهنامه چیست؟
چون هدف من یادگیری مفاهیم شاهنامه است، بازخوردی که از والدین دریافت میکنم، بسیار عالی است و اذعان می کنند، رفتار فرزندشان تحتتأثیر شخصیتهای شاهنامه تغییر مثبتی داشته است.
مصدقی نیز بهترین دستاورد خود را برپایی نمایشگاه «آخر شاهنامه» دانست و افزود: «من در برپایی نمایشگاه با خالقهای مختلفی مواجه شدم که اثرشان با امضای خودشان در معرض دید قرار گرفت. من به عنوان دوست و همراه، مسیر را به کودک نشان میدهم. بخش تاریخی شاهنامه نیز برای کودکان جذاب است و بسیار استقبال میکنند».
این گفتوگوی مجازی ساعت 20 آغاز شد و پس از 48 دقیقه به پایان رسید.
گزارش: سمیه کریمیپور